Corona update 22 december 2021

Afgelopen maandag hebben we als kerkenraad vergaderd over nieuwe coronamaatregelen voor de kerkdiensten, die nodig zijn na de lockdown die vorige week ingegaan is. We hebben besloten om op dit moment nog niet terug te schakelen naar volledig digitale diensten, maar we willen gebruikmaken van de ‘uitwijkmogelijkheid’ die de PKN en het CIO bieden om nog diensten met maximaal 50 bezoekers te houden. Daarom zullen D.V. alle diensten rondom kerst en de jaarwisseling met 50 bezoekers gehouden worden, exclusief medewerkers. Kinderen tot en met 12 jaar zijn vrij om te komen.

Dit betekent wel het nodige voor het reserveren. Tot nu toe bleek het voor iedereen die naar de kerk wilde komen vrijwel altijd mogelijk te zijn om een plaats te reserveren. We haalden slechts zelden het maximale aantal bezoekers. Bij maximaal 50 bezoekers wordt dat anders, zeker met de kerstdagen. Daarom verzoeken wij u om niet voor elke dienst in te schrijven; als u een keer geweest bent, sla dan één of enkele diensten over, of wacht in elk geval met reserveren tot kort voor de aanvang van de dienst (de ‘evenementen’ op de community website staan meestal tot ca. een uur voor aanvang van de dienst open). Dit geldt ook voor gemeenteleden die een afspraak hebben met een wijkouderling, dat die automatisch voor hen een plaats reserveert: overleg altijd eerst even of er nog plaats is. Alle diensten zijn overigens voor iedereen wel digitaal te volgen via onze website www.hervormdbrakel.nl.

Verder willen we vanaf 2 januari 2022 de tweede dienst weer naar 18.30 uur zetten. De mogelijkheden om diensten te houden zijn voor ’s avonds nu niet anders meer dan voor de middagen, en we gaan daarom terug naar het normale tijdstip.

Nog even de zaken op een rijtje:

– Maximaal 50 bezoekers per dienst.

– Reserveren verplicht. Alleen dienstdoende medewerkers en kinderen t/m 12 jaar hoeven niet te reserveren.

– De tijdstippen van de diensten voor kerst, 31 december en 1 januari blijven zoals ze in de kerkbode vermeld zijn.

– Vanaf 2 januari wordt de tweede dienst weer een avonddienst, aanvang 18.30 uur.

– Verder gelden de standaard hygiënemaatregelen: thuisblijven bij klachten, 1½ meter afstand houden, mondkapje op zolang u niet op uw plaats zit, handen ontsmetten bij binnenkomst, en bank-voor-bank de kerk verlaten. Maak daarbij ook gebruik van de koor-uitgang.

Mocht de situatie rondom corona in de komende tijd verslechteren dan kan de kerkenraad de regeling uiteraard weer aanpassen.

Wat het pastoraat betreft: ziekenbezoek en ouderenpastoraat zullen doorgaan, maar altijd in overleg. Met het normale huisbezoek zullen we terughoudend zijn. Maar heeft u behoefte aan een gesprek, bel even uw wijkouderling en dan komt hij gewoon bij u langs. Wel gelden ook hier de standaard hygiënemaatregelen: geen bezoek bij klachten die op corona kunnen wijzen en onderling afstand houden.

Ondanks alles hopen we op gezegende kerstdagen en wensen we u Gods nabijheid in het nieuwe jaar.

Een hartelijke groet van uw kerkenraad

Related